مدیریت به سبک پارک کوهستانی!!

یزدفردا "یک فردائی:تابستان امسال که یکی از اقوام به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی خود، در سواحل بندر انزلی جان خود را از دست داد، فرزند خردسالم در یکی از مراسم یادبود آن عزیز از دست رفته و در جمع عزاداران پیشنهاد تعطیلی دریای خزر را مطرح کرد تا خدای ناکرده دیگر کسی در این دریا غرق نشود!

جمعه هفته قبل به اتفاق خانواده تصمیم گرفتیم برای گردش به پارک کوهستان برویم. سه ماهی می‌شد که به این محل تفریحی نرفته بودیم و اینک با اشتیاقی دو چندان برای ساعاتی پیاده‌ روی تؤام با کوهنوردی به سوی پارک به راه افتادیم. بمحض رسیدن و توقف در پارکینگ، به اتفاق خانواده به سوی ارتفاعات مجاور حرکت کردیم. اما در مسیر صعود ناگهان با سیم های قطور خاردار و پارچه نوشته‌ها و تابلوهای فلزی مواجه شدیم که از ممنوعیت صعود به ارتفاعات خبر می‌داد. با کمال تعجب و ناباوری به انتظامات پارک مراجعه کردیم تا دلیل این تصمیم شگفت‌انگیز را جویا شویم. مسؤول انتظامات که با این سؤال ما گویا فرصت ذی‌قیمتی به دست آورده بود تا از فعالیت‌های شایسته و درخور قدردانی مدیریت پارک تعریف و تمجید کند، این اقدام را یکی از برجستهترین اقدامات در راستای حفظ جان و سلامت شهروندان توصیف کرد.

بنا به گفته وی چندی قبل بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری یکی از همشهریان در مواظب از کودک خردسال خویش در هنگام صعود، متأسفانه منجر به سقوط و فوت آن طفل معصوم شده بود. در پی بروز این حادثه دل‌خراش، مدیریت پارک هم در تصمیمی هوشمندانه(!) دستور نصب سیم‌های خاردار و تابلوهای ممنوعیت را در مسیرهای صعود به ارتفاعات این پارک صادر می فرمایند تا به برکت آن از تکرار چنین حوادث ناگواری در آینده پیشگیری شود.

بعید هم نیست در آینده نزدیک شاهد قدردانی رسمی از این مدیریت دلسوز هم باشیم، که به جای ایمن‌سازی بیشتر در ارتفاعات این پارک به اصطلاح کوهستان(!)، در اقدامی عجولانه فاتحه تمام بودجه‌هایی را هم که تا به حال از جیب سخاوتمند بیت‌المال برای احداث مسیر و راه پله‌های صعودی این پارک هزینه شده است، بخواند و بسادگی تمام صورت مسأله با نصب سیم‌های خادار خط بزند.

البته جای شکرش باقی بود که چنین اتفاق ناگواری که ممکن است به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی افراد در هرمکانی رخ دهد، در مکان‌های تفریحی، دریاچه مصنوعی و محوطه‌ وسایل بازی کودکان اتفاق نیفتاده بود، وگرنه ممکن بود حتی قبل از ورود به پارک، با سیم‌های خاردار و تابلوهای ورود ممنوع مواجه شویم.

پس از توضیحات انتظامات محترم پارک به یاد پیشنهاد فرزندم در مراسم عزاداری فامیل غرق شده مان در دریای خزر افتادم.

اگرچه آن روز این پیشنهاد کودکانه باعث خنده ‌بی‌اختیار بنده و سایر حاضران در مجلس شد اما اکنون با ملاحظه این شیوه نوین مدیریت در پارک کوهستان دریافتم که باید فرزندم را به یمن این تدبیر و مدیریت خدادادی بسیار ارج نهم و برایش اسفند دود کنم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا